Financiële situatie

Verkort jaarverslag 2017

Ontwikkeling dekkingsgraden zoals maandelijks doorgegeven aan DNB

Toeslagbeleid en toeslagverlening

Het pensioen van SPNG is zowel per 1 januari 2017 als per 1 januari 2018 alleen verhoogd wanneer werkgevers hiervoor extra premie betaalden.

• Pensioen opgebouwd tot en met 2012: dit kan verhoogd worden als de overrente die de verzekeraars beschikbaar stellen volgens het bestuur voldoende is. De verhoging wordt dan toegevoegd aan het pensioen in eigen beheer. Het bestuur heeft eind 2017 besloten het pensioen in het verzekerd deel per 1 januari 2018 niet te verhogen.
  • Pensioen opgebouwd vanaf 2013: dit kan verhoogd worden als de financiële situatie van het pensioen in eigen beheer voldoende is. Een verhoging wordt gebaseerd op de stijging van de prijsindexcijfers en wordt betaald uit extra rendement op de beleggingen. De pensioenpremie bevat geen opslag voor deze voorwaardelijke toeslagverlening. Het bestuur heeft op 7 december 2016 besloten om dit pensioen per 1 januari 2017 en 1 januari 2018 niet te verhogen.
  • Verhoging pensioen zonder voorwaarden
    De werkgever kan het opgebouwde pensioen van actieve deelnemers zonder voorwaarden verhogen op basis van de stijging van de lonen. De werkgever betaalt hiervoor dan extra premie. Deze pensioenen zijn per 1 januari 2018 verhoogd met 1,38%.

Premiebeleid

Om aan de toekomstige pensioenverplichtingen te kunnen voldoen, moet het pensioenfonds een premie in rekening brengen die alle kosten dekt. Die premie mag wel gedempt worden, door te rekenen met een gemiddelde over tien jaar. Dat doet SPNG sinds 2015. In 2017 is de feitelijke premieberekening gelijk gehouden aan die van 2016.

Overzicht van de opbouw van de feitelijke premie, de gedempte kostendekkende premie en de zuivere kostendekkende premie van SPNG in 2017:

Kostendekkende premie Gedempte kostendekkende premie Feitelijk premie
Inkoop onvoorwaardelijke opbouw